MI EZ?

a Zenekari × Marketing blog instant válaszokat keres azokra a problémákra, amelyek felmerülhetnek az Ötlet születésétől az Álmok eléréséig vezető úton

A Közönség-, Vevőszerzés - amiről nem beszélnek

Ák 2011.04.20. 23:00

A mai témát egy ismerősöm dobta fel. Ha jól értettem, ő egy olyan általános útmutatást várna, amivel zenekarok el tudnak indulni az Ismertség felé. Megpróbáljuk.

Tehát akkor miről lesz ma szó:
× néhány alap a Marketinggel kapcsolatban
× pár aktuális gyakorlati tanács az induláshoz


A Marketing:

Erről egy elég jó, bár száraz ismertetőt ad a wikipédia itt.

Amúgy pedig a megkülönböztetésről szól. Egy szóval. Szokta emlegetni Mezriczky László - a Magyar Reklámszövetség (MRSZ) elnöke, akitől mellesleg egy megkeresésemre ábszolút kielégítő, érthető és segítőkész választ kaptam - és Wolf Gábor - aki a kis- és középvállalkozások marketingjének szakértője (marketingcommando.hu) -, cikkjeikben.


Ha beleolvastál a wikipédás megfogalmazásba, találkozhattál ott olyan, hogy pszichológia. Ez sok embernek visszatetszően hathat. Nem is csodálom, ezzel teljesen egyetértek. Olyannyira, hogy volt egy pszichológus-hallgató barátnőm, akinek összeköltözéskor/tanulmányai kezdetekor azzal indítottam, hogy ha egyszer is elkezd elemezni vagy teszteket töltetni velem, akkor azonnal szakítunk. Ahhoz képest, amikor olvasmányaim elterelődtek errefelé is, önelégülten pofánröhögött, hogy mégiscsak elolvastam egy pszichológus könyvét. És ha tudná, hogy az csak a kezdet volt... Szóval akkor nyugodtam meg, amikor először hallottam, hogy pszichoból a felsőoktatásban kihagynak egy jó nagy részt. Miért? Mert megfoghatatlan. Mi az? Hm. Nevezzük úgy, hogy a Tudattalan. Ez most így lehet, hogy kicsit magasröptű, de semmiképp sem elhanyagolható, hiszen:

 

Egy amerikai példát könyvekben emlegetnek, ami megfelelt egy akkori marketing taktikának. Ez egy kórházban történt. Az egyik nővér elkezdte alkalmazni azt, a gazdasági részleg örömére, hogy dupla takaróval vagy kényelmesebb takaróval fogadta a betegeket és egyéb kényelmi tényezőt is bevezetett. Az eredmény? 50%-os kimutatható javulás a betegek kórházban töltött idejében, ami bár ráfordítást igényelt a kórháztól (több takaró, stb.), de mivel 2x annyi beteget tudtak ellátni ugyanannyi idő alatt, mintha ezt nem alkalmazták volna, ezért gyorsabb gyógyulás, elégedetebb betegek és több bevétel akárhonnan az ellátások száma miatt.

Tehát a felelős és önzetlen gondolkodás pénzt termel. Leegyszerűsítve. De ezt megmondta az előző Z×M cikk idézete is, ami a facebook-ról elérhető itt.


Most annyira elkapott ez a kényelem-érzés, hogy muszáj volt megennem egy doboz csokit. Sztem édesanyám hálás lesz... na ennek örömére viszont nézzünk vmi száraz fogalomtárat.

4P=Product, Price, Place, Promotion, azaz a Termék, Ár, Hely, Reklám.

Magyarázat: legyen egy minőségi terméked, ami mondjuk érdekli a piacot is, legyen elfogadható ára vagy másmilyen, de arról lejjebb, a megfelelő helyen árusítsd, és hirdetés nélkül nem tudja meg senki, hogy létezik.

Marketing-mix: az áhított kifejezés, mindenki erről beszél. Sztem azért, mert olyan semmitmondóan kurvajól hangzik. Azaz jól hangzik:) bocs.
Semmi más, mint az előző fogalom, a 4P. Alapvető márketingelemek összessége. Termék, árképzés, stb.


Ezeket annyira nem kívántam beleírni a blogba, bár márketing a téma. Hogy miért? Gondoljunk bele hogy áll fel egy koncert leszervezése. A zenekarom felkészült, hogy koncertezhessen, tegyük fel jól játszik jó számokat. A minőségi Termék adott.

Kiszámolom, hogy mennyibe fog kerülni az út vagy mennyit ér meg a koncertem. Ebből mondok egy Árat. Ez a magyar színtéren nem ennyire egyszerű, de ezt majd a zenekari pénzügyes cikkben firtatjuk részletesebben.

Hely. Nem egy jazz szalonban fogok annak a közönségnek blekk metált játszani. Ja igen! Egyszer olvastam vmi rokkzenei magazinban, hogy az egyik szerkesztő szerint a metált tilos á-val írni. Azt hiszem most játszottam el (a lehetőségét), hogy együtt tudjunk működni.

Reklám. El kell mondani a haveroknak, hogy csináltunk egy zenekart és gyertek le a próbára meghallgatni.


Dióhéjban, gyökre egyszerűsítve ennyi. Ugye, hogy egy zenekari szervező folyamatosan marketing-mixeket készít? Sőt. Ezeket csak azért kívántam megosztani veletek, hogy ha netán vki ezeket emlegetné, akkor ne esettek hasra előtte, mert szakszavakat használt. Bár tény, hogy ez módszer meggyőzésre elég hatásos. Legyetek tisztában vele legalább ennyire, hogy ti is márketingesek vagytok. És akkor a fészbúkon híresztelt "szavazzatok ránk ezen a tehetségkutatón"-ról még szó sem esett.

Zenekarok, szeretném felhívni a figyelmet! Amelyik banda nem csak a seggén ül, hanem dolgozik, annak márketing szempontból sok új nincs a nap alatt. Ne higgyétek el, hogy mások okosabbak nálatok. Mit csinál egy zenekar? Alkalmazza a túlélési ösztöneit. A marketing csak ennyi. Megjáratjuk az agyunkat, hogy hogy lehetünk mások, mint a többiek.

Amit meg esetleg nem tudtok, mert nem olvastatok több ezer oldalnyi marketinget, arra meg itt a   Z E N E K A R I × M A R K E T I N G   blog. Hehe.

Egyszer részt vettem egy...húúú mi is volt az. Vmilyen zenei konferencia volt a Gödörben az azóta box utcába állított PANKKK szervezésében. Nagyon jó témák voltak, kimondottan felkeltette az érdeklődésem, de sajna csalódnom kellett, amikor elkezdtek róla beszélni. Jó tippek, hogy ha sötét van a helyen, akkor a mörcsünket (merchandise=pólók, kitűzők, stb.) világítsuk meg saját magunk által vitt asztali lámpával. Ez tényleg egy okos praktika, csak egy vmi bajadzik és legyetek szívesek egyszer és mindenkorra jegyezzétek meg: a mai ember NEM AKAR VÁSÁROLNI!!! 

 

Hogy mit akar a közönség? 

Infót, segítséget a jó döntéséhez, hogy mire költse a pénzét. Erre a porszívóra vagy a drágább, de jobb porszívóra. És nem tanulunk évek óta ebből. Önzőek vagyunk, szar minőséget adunk, fosunk a közönségre. Ördögi kör, pont ezért fosik a közönség is a zenekarokra. Hány zenészt érdekel, hogy kitől kapta a sört. Esetleg megkérdezze, hogy akkor visszahívhatja-e. Hányat érdekel, hogy a kislány, aki lehet, hogy először és egyetlen alkalommal jutott el élete koncertjére (Rátok), hogyan próbálja kifejezni a mérhetetlen örömét? Hogy herótotok van ezektől? Hogy hülyeségeket kérdeznek? Hogy sokszor kell elmesélni ugyanazt? Ez bizonyítja, hogy annyian kíváncsiak bensőségesebben Rátok. És mi lesz egy bensőséges kapcsolatból, ha oda-vissza működik a Tisztelet? Bizony-bizony: legközelebb is eljön koncertre és legközelebb már fog venni pólót, legközelebb már elhívja a fél osztályát is, legközelebb a fél osztály is közönség lesz és pólót fog venni.

Erre mit mond egy gyakorlatban működő zenész? Álmomban. Vmilyen szempontból igaza is lehet, mert a sikere elnyúlóbb. Kevésbé lehet objektíven mérni a siker szintjét. Jó, az eladások egyértelműek, de az nem, hogy mennyire szereti a zenekart vki. Vagyis, mennyire fogadta a bizalmába.

 

Kicsit általánosságokra helyezve a hangsúlyt, hogy a kocsmatulajoknak és egyéb szereplőknek is haszna legyen a cikken. A módszer vállalkozásoknál is ugyanaz, mint a zenekaroknál. Régebben én is ezt hiányoltam, hogy mindig csak rámsózni akartak mindent, az érdekeimet nem nézték az eladók. Tisztelet a kivételnek. A fenti szerzők régóta publikálják ezen álláspontjukat.

Összefoglalva: Kedves Vállalkozások, a honlapokon, táblákon, hirdetésekben a vevő szempontjából induljatok ki, nyújtsatok nekik bőséges információt, hogy meghozhassák a számukra legjobb döntést. Ne izguljatok, a vevő emlékezni fog erre, hogy ki volt a segítőkész, még ha most nem is tőletek vásárol. Ennek a kommunikálásáról egy másik cikkben foglalkozunk, hiszen az sem kis téma.

Óriási káosz van a válság óta mindenhol, de főleg a fejekben. Minden talaj kihullt az emberek lába alól. Bizalmat keresnek. És ha csalódnak, nagyon idegesek lesznek. Biztos ismered az érzést. Amikor el vagy kámpicsorodva bármi miatt, csak szeretnéd megölelni a kedvesed/barátod, ő széttárja a kezét, odamész hozzá, aztán az utolsó pillanatban odébb lép egy lépést. Te pedig luftot fogsz. Ő nem érezte át elég mélyen a problémád. Benned viszont durran egy lufi. Jöhet az ámokfutás. Nem kívánok prédikálni, erre megvannak a nálam megfelelőbb emberek, de azt a lépést szeretném megtenni, hogy pár év megfigyelését megosszam veletek. Az ember mindent odaad a jelenlegi káoszban egy olyan "partnernek", legyen az a kedvenc zenekara, orvosa, autószerelője, kajoldája, aki elnyeri a bizalmát. Kezdjünk a vevő fejével gondolkodni! Hogy hogyan? Szoktál kenyeret venni? Megjöttünk. Amit te elvársz a kiszolgálásban, azt add meg te is maximálisan. Sőt még jobban. Hogy más nem teszi meg, akkor te miért? Olvassunk vissza. Mi a márketing egyszóval? Megkülönböztetés. A konkurenciád "tesz" a vevőire? (:DDD fura ezt a szót használni. "tesz") Akkor megspóroltál százezreket amiket reklámra költöttél volna, mert csak szolgálatkésznek kell lenned. Ha nehéznek érzed ráhúzni ezt az arculatot a zenekarodra/vállalkozásodra, küldj egy emailt. Nincs megoldhatatlan probléma!

 

Eddig tartott az elmélkedés, ideje eldöntened mennyire időre tervezted a "vállalkozásod", legyen az bármi. Lassan kezdenek összeállni a gyógyírek, aztán jöhetnek a konkrét példák. A következő témánkat hirtelen elfelejtettem, de lassan beugrik. Facebook-on megosztok minden hirtelen újdonságot a blogról, ha figyelemmel kívánsz követni, add a lájkod, mert csak így érek el hozzád egyelőre, hogy elsőkézből értesülj a változásokról. Most pl arról, hogy a jövőhéttől a zenekarimarketing.blog.hu-n lesz elérhető az oldal. Hogy mik történnek!

Sikeres Közönség-/Vevőszerzést a szolgálatukban!
Makovics Ákos

Címkék: marketing zene wikipedia siker facebook vevő

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://zenekarimarketing.blog.hu/api/trackback/id/tr562845449

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása