Legelőször is elnézést a csúszásért! Reméljük nem fordul elő még1x, bár a nyárra semmit sem tudok garantálni.
Szóval honnan jöhet könnyen pénzünk? Az Artisjus (artisjus.hu) pl. egy ilyen szervezet. Mit mond egy "zenész" a pályafutása legelején? Csak zenélni akarok, meg ebből megélni. Nos itthon kisebb szerencse és ismeretség kell hozzá, de azért megoldható. Hogy az igények meddig érnek, az már más kérdés. De lehet egzisztenciát teremteni belőle.
Egyelőre még nem vagyunk rokksztárok, de lassacskán arra is kitérünk majd, hogy milyen pályafutás az övé. Tehát még nem kell megélhetést teremtenünk a bevételeinkből, de ha megy vkinek a bizéje feladása nélkül, az csak jó! A bizé azt a tulajdonságot takarja, amikor nem csinálsz hülyét magadból, hogy híres legyél. Segítsetek ki légyszi:)
Szóval az Artisjus. Szerzői jogvédelem. A szellemi tevékenységedet levédeted, hogy származzon belőle hasznod és esetlegesen ne más gazdagodjon meg a te ötletedből. Olyan, mint a szabadalmi hivatal:) egyesek szkeptikusak az Artisjus-szal kapcsolatosan, mások sokat köszönhetnek nekik. A tapasztalatom az, hogy ha az ember rajta van az ügyön, tud belőle profitálni. Lejjebb tárgyaljuk, hogy mivel. Viszont előtte bepötyögnék 1-2 jelentősebb összeget egy Artisjus-os levélből:
Hanglejátszó működtetése nyilvánosan
2009/1 - 61,344 Ft
2010/1 - 24,748 Ft
Könnyűzenei koncertek, műsoros rendezvények
2009/1 - 31,084 Ft
És ez egy relátíve kisebb zenekar kifizetése. Egy főre. Megoldás? Pakoljátok tele a lehető legtöbb zenegépet, rádiót, klubot, mindent ami zenét játszik le nyilvánosan a számaitokkal. Van még olyan, hogy üreshanghordozó jogdíj, amit fizetsz a teszkóban vásárolt írható cd-re (artisjus hologram matrica hátul). Nézek is rá egy tételt. Aham. 1-5 Ft-ig terjed /lemez/szám. Internetes letöltések 2-6 Ft-ig. Mobil letöltések 4-11 Ft-ig /szám/darab.
A számok alapján én a hanglejátszó működtetése nyilvánosan opciót aknáznám ki. A többi (cd kiadás, letöltő oldalakon szereplés) úgy tűnik nem nyom bele annyit. Persze mindenhova érdemes feltenni, de nem árt néha költségeket számolni.
Amikor foglalkoztam a zenekarunk miatt az Artisjus-szal, akkor a koncertek bejelentését nyomtam nagyon. És a nyilvános sugárzást. Ajánlom mindenkinek. Természetesen egyéb tapasztalatok lehetnek, azokat nem ismerem részletesen, nekünk ez így sikerült, elég sokmindent tudtunk finanszírozni az Artisjus utalásokból. Elég sok mindent:)
Persze megvan a feketeleves is. Nagyon össze-vissza utal. De kellemes meglepetés mindig, ha egy jól végzett év után jön a levél. Ma már a SZIR (https://szir.artisjus.com/) megengedi, hogy a netről is követhessük az egyenlegünket. Ezért mondjuk élőben kell regisztrálni a Központban (cím a honlapon). A koncerteket is bejelenthetjük neten keresztül. Mondjuk vannak helyek/rádiók, akik megkérnek, hogy tekintsünk el a jogdíjtól. Ez mindenki számára egyéni döntés. Ha a Warner kiadó mondja ezt, akkor ne menjünk bele. Ha egy koncertről vagy egy kisebb rádióról van szó, akkor sztem megengedhetjük magunknak. A nevünk futtatása ezeken keresztül azért többet ér, mint pár forint, pár ezres. Én így gondolom. De mint említettem, egyéni döntés.
Regisztráció menete:
× Bejelentkezés, mint szerző
× Közös jogkezelésre vonatkozó beleegyezés (a jogi ügyeinket, pereinket, stb. az Artisjus intézi a nevünkben, nem mi egyénileg. ezért kezelési költséget vonnak le a kiutalásaikból)
× Művek bejelentése (közös jogkezeléssel ingyenes, amúgy 805 Ft/szám)
× személyes regisztráció a SZIR-re a Központjukban (opcionális)
Fontos, hogy a szerzői regisztráción szereplő címünk és a műbejelentőkön szereplő cím egyezzen, nehogy a végén ne találjanak meg minket és ne tudjanak utalni.
Az elosztás fele-felében megy. A dalszövegíró és a zeneszerző között osztódik. Tehát ha 3 tagú a zenekar, amiből 1 dalszövegíró, és mindhárman zeneszerzők, akkor a bejelentett számból fakadó bevétel 50%-át a szövegíró kapja meg, a maradék 50% pedig osztódik a zeneszerzők között. Ennek megvan az előnye, ha a zenekarban folyamatosan cserélődnek a tagok, mint pl. a nagyzenekaroknál, akik szoktak haknizni és minden hangszerre van csereember. Mi azt a megfejtést követtük, hogy mindenki zeneszerző és szövegíró volt, így arányosan kaptuk a pénzt.
Hirtelen ennyi jutott eszembe a használható Artisjus-Zenész kapcsolatról. Ha egyéb bármi kiegészítés, hozzászólás, tapasztalat van ezzel kapcsolatban, várom a kommenteket, hogy a Zenész Kollégák minél több szituval találkozzanak!