MI EZ?

a Zenekari × Marketing blog instant válaszokat keres azokra a problémákra, amelyek felmerülhetnek az Ötlet születésétől az Álmok eléréséig vezető úton

Szeretlek Téged #3 - a Közönség lelkivilága

Ák 2011.05.18. 16:17

 

Egy pici boncolgatás a Közönségről, a Közönségnek, amit ők kívülről nem látnak, amit ők kívülállóként elvárnak. Némileg merész próbálkozás elemezni az embereket, így nagy csoportban talán nem is érdemes, de azért pár tapasztalatot megosztanék.

 

Amiről szó lesz:
× elvárások, igények (koncert, felvétel, stb)
× élet a színpad mögött

Elvárások
A Közönség az egyes számú vevőnk, érdemes kiszolgálnunk a hosszútávú jó kapcsolatért. Mivel igyekszem az aktualitásokra törekedni, ezért inkább arról beszélnék, hogy mi a helyzet 2011-ben.
Kisebb változáson ment keresztül a magyar underground zeneipar. Régen sokan mondták azt, hogy folyamatosan játszani kell, hogy a Közönség tudjon a zenekarról, hogy lássa, hogy aktív. Ez mára átkerült a fészbúkra/youtubera. Persze koncertezni kell, mert az igényeket ki kell szolgálni, a magyar közönségnek pedig jó nyugati módjára, szórakoznia KELL! Egy kis eszmefuttatásra invitálnálak, Kedves Olvasó!

Abban megegyezhetünk, hogy különböző időszakokban vannak különböző zenei trendek. Az biztos, hogy a kaliforniai punknak volt egy ilyen szárnyalása 1998-2000 körül. Mostanában ha jól követem a változásokat, az alternatív zenének van ugyanilyen szárnyalása már jópár éve. Természetesen mindig futottak párhuzamosan minden stílusban sikeres zenekarok, de most inkább arról beszéljünk, hogy milyen arányban emelkedhetnek a különböző stílusú új vagy kiszenekarok rövid idő alatt.

Hú itt be kell szúrnom egy kis magyarázatot. Kezeljük külön a sok-sok évig a stílusát játszó zenekarokat és az ún. trendkövető zenekarokat, akik - a nevükből is kiderül - figyelemmel követik a trendet és saját zenéjüket ahhoz igazítják. Egyikkel sincs gond, mert mindkét esetben szórakoztatják a közönséget. Magyarázat vége.

Mit is akartam? Ja igen! Tehát ott tartottunk, hogy időnként vannak stílustrendek. Emlékszünk a Tokyo Hotelre, a No Thanxre. És olyan zenekarok, szerethető zenét csinálnak 10 vagy több éve. Valószínűleg hallottuk már a nevüket, de ha a közelben játszanak mégsem érzünk késztetést rá, hogy elmenjünk a koncertjére. Pedig még talán hallgatjuk is otthon. Hogy nem szerveznek bulikat, hogy nem aktívak, egyáltalán nem mondhatjuk, hiszen hetente játszanak az ország bármely részén. Máskor viszont egy másik bulira/koncertre simán elmegyünk és jól érezzük magunkat, még ha nem is ismerjük talán az előadót. Ez nem tűnik olyan nagy vminek, mert azt lehet rá mondani könnyűszerrel, hogy hangulatfüggő. De éreztük már azt, hogy "igaz, hogy meg akartam nézni, de majd elmegyek legközelebb..." és megnyugodott a lelkünk, hogy nem mentünk el a tervezett koncertre. Ebből már következtethetünk arra, hogy el vagyunk látva koncertekkel. Nem úgy, mint régen, amikor az ember örült, ha bármilyen koncertet láthatott. De ez normális, hiszen az idők változnak. A zenekar dolga ezeket a változásokat követni. A Z × M blog dolga pedig, hogy a zenekaroknak segítséget nyújtson ebben;)

Szóval. Most egy következtetést szeretnék levonni az eddigi - úgy gondolom - tényekből. A kiszenekarok számára már nem egyértelmű irányvonal a koncertezés. Mégis szinte mindenki egyfolytában játszik. Egy fontos kiegészítés kötelező ehhez: a koncertnek profittermelő tevékenységnek kéne lennie. Akinek az, az koncertezzen csak, de akinek nem, aki 10 ember előtt játszik úgy, hogy ő szedi a belépőt, annak át kéne gondolnia a lehetőségeit. Hogy az élőzenéje nem kelti fel eléggé a figyelmet, akkor próbálkozzunk mással.

Nagyon jó példákat vehetünk a netről. Itt a vírusmarketing:), amit egy jó ismerősöm, zenélőstársam, Pai a Rotten Tomatoes-ból kimondottan ellenez. Ezt hazafelé Székelyudvarhelyről megbeszéltük. Ismerős lehet sokoknak a Kovbojok vagy az Open Stage, nevezzük egyelőre projektnek. Prózában megfogalmazva, bár nem szabadna ilyet leírnom...szóval "pestiesen" azt mondják rá, hogy "annyira szar, hogy már jó". Mindkettőnek nagy sikere volt, pedig csak éppen élvezhető vagy minőségi videókat tettek fel a youtubera. Óriási nézettségre tettek szert és végül már az emberek akarták élőben is. Na most nem állítom, hogy ez jó, mert ún. kultúrális értéket nem nagyon hordoznak. Tisztelet a kivételnek. Viszont egy átlagos zenekart ez igencsak elrettenthet a módszertől. Ez a Pai álláspontja is, meg mondjuk az enyém is. Viszont a módszer egyáltalán nem elhanyagolható. Bakker...pedig azt hittem már 10 éve leszoktam erről...lekajáltam a billentyűzetet...bocs, ha ez nem annyira érintett meg, hangosan gondolkoztam.
Szóval a zenekarnak el kell kapnia egy nagyon vékony sávot, amivel a videóik kuriózumok lesznek, de mégsem adják le a szintjüket. Számítok lassan egy ilyen versenyre. Rutinosabb zenészektől már hallom ezeket az előrejelzéseket, hogy kamerázásba fognak invesztálni. Ismétlem, ezt sztem nagyon nehéz eltalálni, hogy nézett videók legyenek anélkül, hogy ne legyenek "annyira szar, hogy már jó"-k. Találkoztunk már ilyennel. Emlékszünk arra a nyárra, amikor mindenhonnan azt hallottuk, hogy "bibibííííí". Mijatököm az a Bee? Aki nem ismerné: egy mobil díjcsomag volt. De megelőzte egy többhónapos kampány. A csapból is a "bibibííí" folyt. Mondjuk a lányka hangja ott is elég idegesítő volt...lehet, hogy sikerült pont egy rossz példát feldobni...
Nincs más választás, komolyan le kell ülni ötletelni. Bár ennek van egy jóóó hosszú kifutási ideje, hogy tényleg vírusként terjedjen szét. És ennek a stratégiának lassan mintha látni lehetne a végét. Amikor az embereket már nem hatja meg a butus videó. De nincs gond, ugyanis vmi mindig fog tömegeket vonzani. Csak rá kell nézni a legtöbbet figyelt posztokra a fészbúkon. A Like gombra pedig a cégek már óriási kampányokat csinálnak. Akár annyira, hogy lájkoló gépeket tesznek ki a konferenciáikon.

Minden ingyenesedik, a marketing kampányok egyre olcsóbbak lesznek a Szósül Márketing (Social Marketing) térnyerését meglovagolva. Ha fészbúk guruk szeretnénk lenni, érdemes követni a http://www.socialtimes.hu/ honlapot. Ez mondjuk a zenekaroknak is jó. És egy cikkben azt írta Wolf Gábor (marketingcommando.hu), hogy vegyünk példákat a legnézetebb internetes helyekről, a szexoldalakról.
Zárszóként: a Közönség ki fogja adni a sok pénzt is, ha fel van keltve az érdeklődése. De olyankor már nem a pénz lesz a legnagyobb dolog;)

 

Mit akar a Közönség koncerten?
Szövegérthetőséget!:) Komolyra fordítva a szót, szórakozni akar, jól akarja érezni magát. És ehhez hozzátartozik a jó hangzástól kezdve, a baba kiszolgálás, minden. Érdekes dolog, hogy koncerteken az ember igényli a jó hangzást, viszont a felvételeken kevésbé. Ez is félreérthető kijelentés, de egy felvételen kevésbé kötekedünk, ha picit aránytalanabb vagy nem úgy szól, ahogy mi szeretnénk. Az egy dolog, hogy kinek mondhatnánk, mégsem hívjuk fel a hangmérnököt, hogy figyejjél már.
Megkockáztatnék egy feltételezést, bár azokat nagyon nem szeretem. Egy felvételre nem szoktunk annyira koncentrálni, mint egy koncertre. Egy bulin talán koncentráltabb a figyelmünk a fellépésre. Otthon nem állunk szemben a hifivel és figyelünk, hanem blogot írunk közben, kajolunk, stb. És egy nagy különbség van a hifi és a koncert között. A zajkeltő eszközök (gitárládák, dob, stb.), a látvány és a többi ember. Amikor a szívében érzi az ember a lábdobütést és a koncert is jól szól, villognak a fények, esetleg megvilágítanak minket, mellettünk szintén lelkes hallgatók. Otthon ilyen nincs. És ezt már hívhatják szórakozásnak. Az otthoni zenehallgatást is, csak más szempontból.

A koncerten hibázhat az ember, elnézhető. Főleg, ha nem is feltűnő. Bár nem ajánlott, de megeshet. Felvételen már elég kritikus pont, ha hibát hagyunk benne. Itt megfordul a  figyelem eloszlása. A koncerten 1000 tényező változik körülöttünk (fények, emberek, színpadi előadás), az agy pedig a változásokra reagál. Otthon viszont igaz, hogy blogolunk zenehallgatás közben vagy kajolunk, ha egy számnál az addig megszokott/megismert dallam vagy bármi megváltozik kiugróan, arra akkor is felkapjuk a fejünket mégha nem is tudjuk mi volt az oka.

A Közönség csak 40 percet van a koncerten, és nem készül rá annyit, mint a zenekar. Főleg ha épp előzenekarként megyünk oda. Az egy más tészta, hogy a Közönség "bemelegít" a buli előtt, odautazik, mint a zenekar, viszont egy nagy különbség van. A hallgatóknak nem kell szerepelniük. Nem "tanul" egy fellépésre heti több órát, csak elmegy "zsűrizni". A zenekarnak pedig mindig a legjobbat kell adnia. Nem akarom degradálni a Közönséget, mert közöttük is vannak, akik hivatás szerint űzik. Illetve Ganxta "Döglégy" Zolee is megmondta, hogy "az alkoholizmus kemény meló". De gondolom azért a legtöbben nem a hivatásos koncertrejárók közé tartozunk, aki megy egy vagy több zenekar után mindenhová, ahol csak játszanak. A különbségbe beletartozik, hogy a zenekarnak el kell adnia magát mindeközben. A koncertjével, az előadásával, a közvetlenségével, stb.

A hallgatóknak adni kell vmit, ami emlékezteti a zenekarra. Ezeket eddig áruként kezelték és eladták. Ez is megváltozott mára. Mint régebben említettük: az ember nem akar vásárolni. Viszont az ajándékoknak nagyon örül.
× A ruhák még eladható dolgok,
× a kitűzők/matricák kiváló reklámcikkek, ugyanis megvan az az előnyük, hogy az ember oda teszi fel, ahol látja, esetleg mások is látják. Most látom, hogy én is elhagytam egy kitűzőmet... Tehát a matrica jó. Főleg, ha egy kis reklámot is viszünk rá. Nem feltétlenül csak a zenekar nevét írjuk rá. De újfent kérem! Tartózkodjunk a megszokott szövegektől! Az gyorsabban távozik a memóriából, mint a szombat este. Nem kell, hogy köze legyen hozzá, csak legyen figyelemfelkeltő. Ha valós problémákra kérdezünk rá, aztán mondunk rá egy megoldást (magunkat), az szintén ragadós. Ugyanis mi jut elsőre eszébe a vevőnek erről? Jéé ez az én problémám, vki végre tudja rá a választ!
× A cd-t kifelejtettem. Messzire hajítsa el mindenki a gondolatot. Réééégesrég kifutott formátum. Tegyük már fel a kérdést magunknak: mi le tudjuk vmivel játszani? Cd-ből vagy mp3-ból van több otthon? mp3 vagy cd hordozható lejátszónk van? Persze van némi piaca a vinileknek (köznyelvi használatban: bakelit), a cd-knek is, csak szerény meglátásom, hogy nem érdemes rá pénzt költeni. Kérni érte meg tök felesleges. A felvétel egy zenekarnak ugyanolyan reklámeszköz, mint a matrica vagy a kitűző. Eljutottunk oda, hogy a zenekarnak most már tényleg magát kell eladnia, nem(csak) a zenéjét.

Biztos felmerül a kérdés, hogy "mp3-mp3, de mit csináljak azonkívül vele, hogy felteszem a honlapomra és letölthetik?" pl úgy bereklámozni és kampányt csinálni neki, mint egy rendes lemeznek. Esetleg pendrájvval árusítani, bár nekem nem sikerült anno elérhető árat kreálni ehhez az ötlethez. Koncerten nem nagyon kell vele foglalkozni, ugyanis a mobilnet terjeszkedése megoldja, hogy koncert után 2 perccel, már a hallgatónál legyen a lemez. Viszont Lájkhoz kötni a letöltést, az már megoldható. Mit ér a lájk? Az interakció korában aranyat! Sokkal több emberhez beszélhetünk. Sokkal többen fognak "bedőlni" a reklámjainknak/kampányainknak. A bedőlés szót azért tettem idézőjelbe, mert mint az elején megbeszéltük, nem átverni akarjuk őket, hanem partnerként kezelni, ahol mi szolgáltatunk.

 

Összegzés
A Közönség csak jól akarja érezni magát és azért fizet, amiről tudja, hogy szórakoztatni is fogja. Akármilyen bulira, ahol csak sörözni akar, mert a haverjának a hugának a barátja játszik a harmadik bandájával és el kell kísérni a havert, oda nem akar kidobni 2 sornyi összeget. És nem is várhatjuk el. Csak azért mert nekünk pénz kéne benyóra.
Szóval adjunk a hallgatóknak szórakozási lehetőséget, méghozzá minőségit, hogy utána hétfőn arról beszéljen a kollégáinak/oszttársainak, hogy mekkora buliban volt.

 

Itt be is fejezem a sorozatunkat. Gondolom vmi óriási kérdőjel azért kering bennünk az Összegzés végén. Hogy csináljunk bulit, DE MIBŐL??? Na igen. Hát zsebből! Most gondolom vágnátok már hozzám vmit. Zsebből, azaz nem gázsiból (ami ritka) lehet ezeket finanszírozni, de nem muszáj ráfizetni. A következő cikkben május 25-én jön a zenekari pénzszerzés!

 

Címkék: marketing zene vinyl koncert siker facebook vevő döglégy ganxta rotten tomatoes bakelizálás

24 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://zenekarimarketing.blog.hu/api/trackback/id/tr192914166

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

passaran 2011.05.18. 21:39:00

Kis zenekarok koncertezése: el kell választani minimum két kategóriát. Vannak a hobby zenekarok (mint mi is pl.) és akik életcélként veszik a zenélést.
A hobby bandáknak célszerű megbeszélni egymás közt hogy éves szinten mennyi buli fér bele a magánéletükbe és utána eszerint szervezni. Sok zenekart láttam ahol ebben nem volt egység és a banda egy része szénné koncertezte volna magát a másik felének meg havi 2-3 fért volna bele, mert család, munka, tanulás stb. Az eredmény 99,99%-ban a feloszlás vagy folyamatos tagcserék.
Ahol a zene az életcél + a befutás, ott nincs mese, menni kell és annyit játszani amennyi kifér a csövön. Aztán vagy bejön vagy nem. A nagy neveknél már más a történet.

euAgWzgmmtq7K 2011.05.18. 22:48:35

ez a blog szarul van megírva, de legalább érdektelen. kinek írod te ezt tulajdonképpen? aki bármilyen, 4 fal közöttinél magasabb szinten zenél, az ezzel mind tisztában van, mást pedig nem érdekel. most jöttél rá, hogy a cd kifutott formátum?

Darky_ · http://powerteam.blog.hu/ 2011.05.18. 23:00:30

Szerintem meg nagyon jó kis blog, és hát sajna sok zenekar még mindig nincs tisztában az itt leírtakkal.
Koncertezés tekintetében vegyesek az érzéseim, mert egy bandának egyszerűen szüksége van a koncertekre a színpadi rutin megszerzéséhez. Próbateremben soha nem áll össze úgy egy zene, mint a színpadon.
Másrészt ma két út áll a zenekarok előtt. Vagy befizetnek egy nagyobb banda elé előzenekarnak, vagy kis klubokban játszanak 10-20 ember előtt. Persze az előzenekarkodás sem biztos siker, de az egyetlen járható útnak tűnik annak, aki komolyabban gondolja.
Cd-lemezt ma csak újság-mellékletként van értelme kiadni, ez is a marketing egy bizonyos formája. A Pendrive dolog valóban jó irány, de egyszerűen megfizethetetlen.
Pénzszerzésről beszélni lemezből, koncertből tök felesleges!!!
Az első években annyi pénzt kell beletolni a bandába, hogy az 90%-ban soha nem fog visszajönni. A Petőfi rádiós vonalon kívül ma három (rock/metal) zenekar van, aki vitte valamire az elmúlt tíz évben és nem tartozik a régi nagy generációhoz (Depi, Road, Wisdom) Rajtuk keresztül érdemes elemezni szerintem, a többi csak elmélet

Ák 2011.05.18. 23:04:25

Köszönöm a kritikákat! a negatívumok górcső alá kerülnek, a pozitívumokat meglesznek erősítve!

Tisztelettel:
- Makovics Ákos

Ák 2011.05.18. 23:05:23

és legalább sikerült megfogalmazni frankón a kommentem:)

euAgWzgmmtq7K 2011.05.18. 23:29:11

@Makovics Ákos: helyes :) ha változik kicsit a stílus, szerintem érdekesebb lesz. én rövidebb postokat írnék egyébként.

@Darky_: azért az a sok zenekar az elég béna zenekar lehet, én teljesen amatőr, nulla zenekarokban játszottam gimis koromban, és még én is pontosan tudtam, pl a Depi kinek és mennyit kellett fizessen az előzenekarságért, a Wisdom meg kivel volt jó kapcsolatban ki révén. A többi dolog, amit írsz, azt se tudom elképzelni, h bárkinek ne lenne evidencia, aki valaha járt próbaterembe, és dumálgatott az ott lévő többi emberrel.

HighTroller 2011.05.19. 00:00:31

csak hogy mekkora szopó ez a zene dolog:
csináltunk egy bulit 2 haver zenekarral (így összesen 3), a Dürer kert kistermében. A nagyteremben valami amerikai nyúlbelező trashhalál hentelés ment, de ez mellékes.
Megegyeztünk hogy legyen 500 a beugró. A Dürer pedig két feltételt szabott: 50.000-et fizessünk be, plusz fizessük ki a jegyszedőjüket (1000/óra), és a maradék a mienk. 184 ! ember vett belépőt (gyakorlatilag mindhárom zenekar teltház előtt játszott), ami éppen 92000 Ft bevétel, aminek több mint a felét (bazmeg!!!) lenyúlta a Dürer. A maradék 42-ből még lejött 6000 a jegyszedőnek, a maradék 36-ot meg szétdobtuk 3 felé.
Hát így tényleg nehéz.

euAgWzgmmtq7K 2011.05.19. 07:38:33

@HighTroller: kb mekkora összeget tartanál reálisnak? hogy demagóg legyek, 1 zkar az 12e, mondjuk 4tag, fejenként 3e/óra, az nem rossz órabér. amatőr zenélésből sehol a világon nem szoktak megélni.

HighTroller 2011.05.19. 09:15:18

@d.hardman: nem az a lényeg... ha 10 Ft-os beugró lenne, az is rendben volna. A baj az, hogy sok klubnál az a helyzet, hogy a zenekar fizet azért, hogy odavihesse a közönségét, akik utána a hely sörét isszák, és ott szórakoznak, nem máshol. Ezért a zenekar fizet, és ez a nonszensz. Meg persze nyilván jobb, ha az egész bevételt harmadoljuk, több jut stúdióra, lemezfelvételre, stb.
Nem az összeg a probléma, hanem az egész eljárás. Hogy a bevételem több, mint fele elmegy a helynek. Még adózni se adózunk ennyit arányosan, pedig az köztudottan egy nagy rablás....

euAgWzgmmtq7K 2011.05.19. 09:44:35

@HighTroller: igazából nem válaszoltál. ez mindenhol a világon így van, szerinted pl new yorkban, vagy LA-ben, ahol minden sarkon akad egy 90%ban világszínvonalon játszó, ámde amatőr banda, ott nem tesznek meg mindent azért, hogy játszahassanak? kereslet vs. kínálat @ kapitalizmus. egyébként szerinted egy dürer szintű hely rezsije mekkora, a PA amortizációja, szekusokat fizetni, engedélyek, stb.? félre ne érts, értem én hogy miről beszélsz, és jó lenne, ha pl a benzinpénz kijönne egy fellépésen legalább. csak be kell látni, hogy ez egyszerűen nem így működik még a világ szerencsésebbik felén se. a mentalitáson viszont lenne mit változtatni, mert azért az tényleg durva, hogy van hely ahol a zenekar tagjainak a két pohár sörét ki akarják fizettetni, és nincs zárható öltöző, hanem a színpadra kell felhurcolni mindent. szóval azért szarrágónak nem kellene lenni. reméljük, idővel ez is változik.

HighTroller 2011.05.19. 09:55:54

@d.hardman: de válaszoltam, nem a pénz számít. De ha már van, akkor ne legyen ez a kib.szott lehúzás... csak nálunk 184 ember lejött, fejenként átlagban 2 korsó sör (nyilván van aki többet, vagy kevesebbet iszik, de mondjuk átlagba), az csak a sörből 176640, erre még rájön a belépőkből ami jött, 92000, azaz csak a kisterem forgalmából ha gyengén fogyasztottak, 268640 Ft jött be. És még nem néztem a nagytermet ahol nyilván többen és nyilván többet isznak.

euAgWzgmmtq7K 2011.05.19. 10:00:36

@HighTroller: ja, hogy a sör 480-os ára, az úgy tiszta haszon. biztos ott fakasztják a pultban :)

HighTroller 2011.05.19. 10:02:26

@d.hardman: ó látom lejött a lényeg:)

euAgWzgmmtq7K 2011.05.19. 10:05:44

@HighTroller: igen, miszerint jelentősen túlbecsülöd azt, hogy mennyit "keres rajtad" a hely. és előbb meg azt írtad, hogy nem a pénz számít. akkor most miről is van szó? :)

HighTroller 2011.05.19. 10:12:48

nem hiszem el hogy nem érted meg, hogy a probléma az, hogy a bevétel (ami tökmindegy mennyi) több mint felét lenyúlja a hely. ez a probléma. így már világos?

euAgWzgmmtq7K 2011.05.19. 10:14:48

@HighTroller: nem kötelező ott játszani, bérelj PA-t, sörcsapot, helyszínt, személyzetet, és csinálj saját bulit, ott minden bevétel a tied lehet.

passaran 2011.05.19. 10:15:10

@HighTroller: 2 lehetőség van sajnos. Vagy továbbra is fizet a zenekar a helynek mert úgy ítéli meg, hogy megéri a befektetést mert bejáratott/ismert helyen fog játszani. A másik: az ilyen helyeket elkerüli és ott játszik ahol az anyagi kondíciókat megfelelőnek ítéli meg.
Azt hiszem a legjobb megoldás ezt kombinálni, mert vannak olyan helyek ahol ráfizetéssel is érdemes fellépni. Másfelől meg jellemzően a kisebb helyeken nincs semmi hangcucc csak 2 konnektor a falban és passz. Tehát ide kell komplett énekcucc és némi világítás is. Ez viszont egyből emeli a szállítási költségeket. Természetesen a zenekarok 90%-a sose kap annyi gázsit ami a fejlesztési költségeket is fedezi. De célszerű legalább erre törekedni. Megjegyzem: a jó előzenekarokat akik tudják a dolgukat hogy hangulatot kell csinálniuk a főzenekaroknak - azokat egy idő után eléggé megbecsülik a szervezők is. Pl. egy motorostalálkozón délután 4-től nem lesz nagy csoda a koncert, de ha tudja a banda melegíteni a hangulatot akkor a következő évben már jó eséllyel későbbi időpontot kap és valamennyivel több gázsit is :)

Darky_ · http://powerteam.blog.hu/ 2011.05.20. 09:23:06

@exonka: Hát igen, csak el is kell jutni arra a motorostalira fellépőnek. Manapság bekerülni a nagyobb fesztiválokra nem egyszerű dolog...
@d.hardman: Hidd el, hogy sok zenekarnak nem evidencia a "magyar" valóság. Külföldön ez azért van másképp, mert egyrészt egy zenésznek nem kell több havi fizetését a hangszereire költeni, másrészt a közönségnek nem kell a teljes vagyonát egy koncertre költenie, harmadrészt a nagy számok törvénye alapján nem mindegy, hogy a potenciális közönséged 10 vagy 300 millió ember közül kerül-e ki.
Az előzenekaroskodásról meg még annyit, hogy ez egy megkerülhetetlen dolog. Maga a lehetőség (tudjuk milyen áron) nem garantálja a befutást egy zenekarnak, de anélkül igencsak beszűkülnek a lehetőséget, hogy a zenédet eljuttasd a közönség jelentékenyebb részéhez.
Szerintem ma egy zenekar ezekkel fő problémákkal küzd:
1. Nem tudja a közönséghez eljuttatni a zenéjét (nincs koncertlehetőség ahol sokan látnák, a neten könnyű elveszni, túl sok az információ ahhoz, hogy megtalálják a zenekart)
2. Ha ismerik is a zenekart, nem képes koncertekre behozni a közönséget
3. Tőkehiány (logisztikai problémák, hangszer és felszerelés hiányosságok, előzenekari költségek, studióköltség, reklámköltség)
4. Kapcsolati tőke hiánya (fesztiválokra, rendezvényeken való fellépési lehetőség hiánya)
5. Időhiány (a 3-as és 4-es ponthoz kapcsolódóan egy zenész nem tud elég időt fordítania zenekari próbákra , a szervezésre, a fellépésekre és a gyakorlásra. Valamiből meg kell élni, mellette civilben dolgozni kell. A vidéki pénteki bulik borulhatnak a tagok munkahelye miatt. A pénzkeresés elveszi az időt a gyakorlástól és a zenekaros ügyektől)

Ezek itt a fő problémák, és ezen nem segít a FB meg a Jutyub sem (persze ez nem jelenti az, hogy feleslegesek, de nem szabad túlértékelni őket)

Darky_ · http://powerteam.blog.hu/ 2011.05.20. 09:27:48

Meg hát nem kerül szóba még az alapvető cél zenekari szempontból:

KONCERTRE BEHOZNI MEGFELELŐ SZÁMÚ KÖZÖNSÉGET!!!

Minden más csak hablaty, mert amatőr szinten sem a jogdíj, sem a Cd-eladás (muhahaha) nem bevételi forrás, sőt!
Tehát amíg a cél nincs tisztázva, nem is érdemes semerre elindulni. Ez a marketing alapja is ugye...

euAgWzgmmtq7K 2011.05.20. 09:52:25

@Darky_: igen, külföldön relatíve olcsóbban lehet normális hangszerekhez jutni. minden más probléma azonban ott is fennáll, sőt, mint írod, a 300milliós célközönség miatt még nagyobb is a verseny.
mindenesetre, továbbra se értem, hogy amatőrként mire föl merül fel az, hogy mennyi pénzt lehet keresni ezzel, ez valami magyar sajátosság lehet (nem rád értem). aki erről fantáziál, annak nincs fogalma arról, hogy milyen megalázó, és kiszolgáltatott helyzetbe is tud kerülni az, aki csak a zenélésből él. nehéz kenyér a művészkenyér, és akár Mo., akár külföld, 1 befutott, profi zenészre jut 99, aki maximum vegetálni tud, tanításból, sessionzenélésből, vagy nem is szakmai munkából vesz kaját magának. úgyhogy szerintem inkább örülni kéne annak, hogy valakinek nem kell egy hétvégén 3 bulit lenyomnia, hanem azt csinál, és zenél, amit akar. a befutásra pedig, ha biztos recept lenne, akkor ugye elég sokan befutnának évről-évre, de a helyzet, mint látjuk, nem ez. rengeteg lemondás, alázat, és szopás ez a pálya (mint minden az életben), és ostoba, aki azt hiszi, hogy a (vélt) tehetség, vagy a baráti kör seggnyalása zenei sikerre predesztinál.

passaran 2011.05.20. 09:54:43

@Darky_: Persze elég nehéz összehozni még egy kisebb motorostalálkozós bulit sem. Főleg mert a motorostalálkozók zenei igénye jellemzően a keményebb zene. Tehát egy alter vagy undergorund stílus nem fér bele a profilba még kora délutánra sem. + nem sok értelme van 172. zenekarként a Born to wild-ot vagy 2 forintos dalt játszani... Sok utánajárás kell mire valamelyik szervező felfigyel a jelentkezőre. Plusz pontosan tudni kell, hogy ezeket a találkozókat sokkal-sokkal előtte már 99%-ban készre szervezik. Nekünk volt amikor novemberben egyeztünk meg a következő év augusztusra. A többi nagyrészben a zenekaron múlik: ha tud olyat nyújtani ami felkelti más klubok érdeklődését és ésszerű árat!!! kér akkor van esély. Nem mindig a filléres megoldás a nyerő.
Nagyon fesztiválokra ismeretlenebb névként (főleg vidékről) gyakorlatilag kizárt bejutni nagyon komoly hátszél nélkül.

passaran 2011.05.20. 09:59:35

@d.hardman: Eleve sok csalódástól megkíméli magát az aki reálisan nézi a zenekara helyzetét. Ahol a tagok dolgoznak és család is van ott sokkal több kompromisszumot kell kötni a zene és a magánélet közt. 9 év közös zenélés után azért kialakult nálunk is az az elv, hogy ha már haza nem viszünk pénzt ebből, akkor legalább a kiadásokra ne otthonról vigyünk be a közösbe. Legalábbis ne annyit amennyit már az asszony is észrevesz :) Tehát éves szinte ne legyen sok minusz! Mi viszonylag könnyebb helyzetben vagyunk mert cucc van és elsősorban hobbyként zenélünk főleg a magunk örömére. Tehát nem kell elvállani mindent.

euAgWzgmmtq7K 2011.05.20. 10:03:59

@exonka: igen, én is így gondolom. ahogy ti csináljátok, az az amit reális célként el lehet várni, és ezért is csomó áldozatot kell hozni.

Darky_ · http://powerteam.blog.hu/ 2011.06.22. 22:54:20

@privex: Szerintem ma már eltűnt ez a Pest-Vidék dolog zenekari szinten. Egy pesti zenekar max csak a logisztika miatt van előnyben. Én inkább úgy látom, hogy egy vidéki zenekarnak több a lehetősége, mert támogathatja a helyi média, önkormányzat, vállalkozói szektor, pesten meg kb. leszarnak. És vidéken könnyebb egy egy rajongói amgot is kiépíteni, mint itt pesten a dömpingben
süti beállítások módosítása