MI EZ?

a Zenekari × Marketing blog instant válaszokat keres azokra a problémákra, amelyek felmerülhetnek az Ötlet születésétől az Álmok eléréséig vezető úton

a SIKER bevásárlólistája a neten

Ák 2011.04.27. 00:01

 

Jó reggelt!

Amikor ezt olvassátok, legalább ápr. 27. van. Nálam még vasárnap. Nagyon korán van, nem igazán szoktam meg ezt, de úgy látszik bejött egy Jóbarátom, Ombódi Karika jóslata, miszerint 6 dobozos kóla után az életben nem alszom el. Olyan 5 órára datálom azt az elalvást, 4 óra fetrengés után... A tegnapi napot jó lenne kitörölni. Ennek örömére úgy gondoltam, hogy kijárkálok a tatai tópartra görkorcsolyázni, minél gyorsabban elteljen. Kicsit túllőttem a célon, mert ezt sikerült 1-2 óránként megtenni. Azért a bizti kedvéért megkerestem O. Károly, szintén tatai lakost, hogy szombat este van-e vmi közösségi élet. Akkora volt, hogy a 20-30 fős társaságunkból ketten melegszenyóztunk a helyi gyülekezőnkben, ahol amúgy egy elég használható ska buli volt. Mondjuk nekünk egy fejlövés jobb lett volna. Neki a másnapossága/álmossága miatt, nekem meg a fent említett minőségi nap miatt... Annyira belemerültünk a kajolásba, hogy azért 5-6 sört/dobikólát megittunk mellé. Najó 2 alacsony is volt benne. Az est fénypontja volt, amikor kihívott minket a tatai Avion zenekar két hozzátartozója csocsózni. Az az igazság, hogy a Karika piál, meg a beosztottjait irányítgatja, én meg piálok, meg blogot írok és csocsóból nem vagyunk kikupálva. Nem Győrbe jártunk felsőoktatásért, ahonnan méltán híres játékosok kerülnek ki. Szóval ők a bizti kedvéért annyira betúrtak, hogy 1x még nyertünk is. De visszatérve az est fénypontjára: első látásra azt hittük, hogy mégsem lesz meccs, ugyanis B.G. barátunk két integetés között - ami általában ismeretlen lányoknak szólt - feltűnésmentesen beborult az asztal alá. Öröm lett volna látni F.M. fejét, ahogy kereste társát maga mellett és mikor lejjebb tekintett, meg is lett. A három mérkőzés, ezzel megalapozva elég jó hangulatban telt. Végülis a lasztit elég ritkán találtuk el, de ők megoldották maguktól is, hogy szerezzünk gólokat.
Tehát ez bearanyozta a napot. Az meg főleg, hogy 4 órát fetrengtem. Még hason is feküdtem, cöhh...és örülök neki, hogy megtehetem. Amióta egy lányzó jelezte, hogy azt csak mi férfiak tudjuk. Elsőre nem esett le miért... nem kívánok mást hozzáfűzni.
Ja dedede! Hogy tetszik az otthon, itt a blog.hu-n? Okkéj, ezt "baromi jó"-nak veszem, úgyhogy szépen megköszönöm és kezdhetjük is a mait!

Manapság a zenei szakma a neten él (meg sok más is). Lájkolj fészbúkon, hogy nyerhess jegyet; töltsd le a lemezen a honlapomról ingyen, miután feliratkoztál a hírlevelemre; oszd meg a haverokkal a videómat a jutyúbról. Igény kérdése, hogy ki mekkora sugárban használja ki az internetet.

Az előző cikkekben átbeszéltük nagyjából a marketing-szemléletet: "vevőközpontúság".
Most nekiállunk kivesézni a legfontosabb vadászterületünket, a netet. Milyen eszközök kellennek?

Bevásárlólista:
× blog
× Edgerank - Facebook
× barátságban lenni a keresőmotorokkal (az Edgerank folytatása)
× web optimalizálás
× minden zenekari adatbázisba bereggelni
× a legnézetebb közösségi oldalt követni
× infó/hír oldal, zeneletöltő oldal, videóletöltő oldal, szövegkönyv-letöltő oldal
× cikkeket linkelni minden oldalunkra, ahol megosztható

 

Blog
Blog. Ami nem a klasszikus régről ismert honlap. Már pár éve is kifutottnak számított, hogy apró híreket osszunk meg a honlapunkon. Erre nem nagyon reagált a magyar underground. Tisztelet a kivételnek! Konkrétan mi történt? A közönség és zenekarok infói nagyon messziről elkerülték egymást. Természetesen kikerültek a hírek a zenei portálokra is, de ahogy megbeszéltük, az ember figyelme nagggyon rövid. A következő pillanatban az olvasó már az új Szex és New York filmről érdeklődött. A hírünk, hogy úgy mondjuk: elveszett az éterben. A normális blogok biztosítják, hogy különböző oldalakat/lapokat tegyünk bele. Ami már akár menüpontként is funkcionálhat. Tehát a blogok már biztosítanak mindent, hogy összelegózzunk egy oldalt bármilyen webes ismeret nélkül. Egy baja van: nincs egyéni honlapcíme. Az a bizonyos .hu vagy .com vagy bármi. Az pedig nem árt.
Szóóóval a zenekarom.hu címhez van egy tárhelyünk, csak nem klasszikus honlapot teszünk rá, hanem blogot. Miért jó ez? A honlapra nem tud bármire kommentelni az olvasó. Márpedig ő igenis meg akarja mondani a véleményét. Ha akarja, menjen fórumozni? Á á. Annyi időt nem foglalkozik vele. Blog = interakció = folyamatos képbentartás.

Edgerank
Kattintás alapú osztályozó rendszer. Ez a Facebook, a Google, stb.
Na ez érdekes lesz. Volt kampány a Like-ra? Sokáig gondolkoztam, hogy mi a fikkért jó a Like gomb. Az Edgerank úgy rendez sorrendbe vmit, hogy mennyi kattintást kapott. Az a helyzet, hogy ha erről nekiállnék írni, annak nagyon összeesküvés-elmélet szaga lenne, ezért inkább ajánlanék egy cikket erről itt. Beszélhetünk róla, megkeresésekre, kérdésekre szívesen válaszolok, ha felmerül a Hogyan?! kérdés;)

Google
Nos, ha már vettem a bátorságot észt osztani, illene tisztában lenni az összes keresővel. Ez annyit tesz, hogy mondjuk úgy fingom sincs a Google-ön kívül másról. Az ember azt a keresőt használja, amelyik neki szimpatikus. Na most gond van, elvesztettem a hivatkozásom...uno momento. Google kereső. Megvan! Digitális Média Tények Könyve 2010. Regért ingyen tölthető aaaaaa. Tök örülnék, ha nem veszíteném el folyamatosan a linkeimet. Na végre. Innen. Szóval az elejefelé keressük meg a legnézettebb oldalakat. Itthon a Google. Igaz, 2009. dec-i adat, de sztem itthon még mindig vezet. Minél többet kattintanak a honlapodra, annál előrébb sorolja a keresett szavak listáján. Ebben segíthet a fizetett reklám előfizetése. Jahh. Ezen infók megszerzését viszont az egyéni szájízre bíznám. http://www.google.hu/intl/hu/ads/

Web optimalizálás
Rengetegen csinálják, kell is, ha meg akarnak találni. Minden szó szöveg legyen a honlapon, címkézzünk, hagyjuk dolgozni a keresőmotorokat. Régen. Mára nagyon kifinomult. A blogok erre pont alkalmasak. A túlcsicsázott honlapok, ahol minden szó egy kép sajnos nem a legtalálhatóbbak. Azért persze kell a szép honlap. Vmivel meg kell fogni a tekintetet. Ezt szintén nagyon sokan jól csinálják. A jó honlap receptje: Photoshop és CSS ismeret. Ja meg Dreamweaver. Ezekről a programokról bárhonnan informálódhatunk a sok tutorial oldalról. Google-ön keressünk. A fotosoptól szép lesz az oldal, a css-től kereshető, a dreamweaver meg ezeket teszi eggyé. Bővebben a web optimalizásról SEO szóra keresve tudsz informálódni.

Adatbázisok
Hagyjuk magunkat megtalálni a zenei oldalakon szörfözőknek. Elég sokukon van zenekari adatbázis. Na ezekre regisztráljunk! Ha egy zenekar egy másikat akar keresni, akkor esélyes, hogy egy adatbázissal kezdi. Mint a telefonkönyv. Alap infók legyenek fenn rajta. Aktuálisoknak (koncertidőpontok) nem fontos. Viszont Ne feledjük! Aki keres minket, először és rosszabb esetben egyszer fog találkozni velünk. Meg akar ismerni. Na meg az első benyomás. Ha elküldjük őt egy másik oldalra, hogy "nesze olvasd el ott" aaaaz...olyan...mint egy kedves exem, szintén kedves beszólása az amúgy kedves kérdésre (Mi történt veled a hétvégén?), hogy "olvasd el a blogomon, ott már egyszer leírtam, most nincs kedvem elmesélni még1x". Szerencséjére ezt nem velem játszotta el. Valószínűleg statisztika lettünk volna a Párkapcsolati Agresszió kategóriában. Szóval melós-melós ez az adatbázisozás, dehát nem közönséget szeretnénk? Nagy könnyítés, ha a zenekar meg tudja osztani ezeket a feladatokat egymás között. Ehhez mondjuk rendkívül célorientált csapat kell, ahol mindenki tudja mi miért történik. Összetartááás. Egy zseniális példa volt erre a Nikson zenekar Ormosi Olivér gitárosának beszólása a már említett tavalyi PANKKK-os zenei konferencián. "A Marci (szervező) mondta, hogy ha már megyünk este Gödöllőre, akkor induljunk korábban, hogy délelőtt 10-re itt (Budapest, Gödör) legyünk, mert akkor szétszórja a kiadók igazgatói között a promo anyagunkat. Miért ne, addig elsörözünk mi itt." És ami a legjobban meglepett, persze pozitívan: "Ha ő nem lenne, sehol nem lennénk. Mindent neki köszönhetünk." Hát ez miiiiiii????:D Kiváló hozzáállás, van is eredmény. Összehangolt, céltudatos profi munka. Marcival beszéltünk már, hogy lassan beszámol majd a munkásságukról, amikor sikerül elindítani a Facebook-on Esettanulmányos részt, hogy több szemszöget is hallhassatok. Láthassatok.

Közösségi oldalak
Azokra a bizonyos közösségi oldalakra gondolok itt, mint az iWIW, Facebook, stb. Látni és figyelemmel követni kell a trendeket, mert pillanatok alatt tud átszökni több ezres közönség egy oldalról a másikra. A szerencsénk, hogy itthon nem nagyon szokott versenyhelyzet lenni, ezért elég csak egyre odafigyelnünk. Jelenleg ez a Facebook. Ha külföldre törekszünk a zenekarunkkal, a MySpace még beválhat. Felesleges sok oldalt aktuális infókkal fenntartani a zenekarnak, mert úgysem nézik. Hopp, ellentmondás!
Az előbb arról volt szó, hogy mindenhol legyünk jelen, most meg arról beszélünk, hogy ne? Mindenhonnan legyen elérhető a zenekar, de csak a legnézetebb oldalon legyen aktív. De ott hiperaktív. Éljen az oldala. Ha olyan a helyzet, tarts twittert és kapcsold össze a facebook-kal. Ha a zenekar nevében írsz, azért nem árt feltüntetni a saját neved a csiripphez. Mármint a csiripeléshez. Ha jól emlékszem a twitter csiripelőt jelent.
Mindennek a lényege mostanság a neten az interakció. Ebben a cikkben az épp trendi - azaz a közönségnél most ez az elfogadott - módszereket igyekeztem összegyűjteni. Ez nem örökérvényű, nagyon gyorsan változik a közösségi média, érdemes figyelemmel követni, ha nyeregben akarunk maradni.

Milyen oldalak szükségesek MA
Ennél a résznél nem magyaráznék sokat. Minden tartalmat ki kell tenni különböző oldalakra. Mire van szükségünk?
Kell egy oldal a híreknek, ez a blog, ahova mindig beírogathatsz. De ma már szinte a facebook is teljesen kiszolgál. A hazai blog.hu és a Google blogspot.com-ja megy manapság.
Egy a zenéknek. Erre több előszeretettel használt oldal is van. Most épp a soundcloud.com pörög, de van a FB-nak is lejátszója, amit még sose tudtam használni.
Egy a képeknek, de ezt is meg lehet oldani fészbúkon. A Google-é is szerethető, a Picasa.
Egy a videóknak. Na ezt már érdemesebb a youtube által megosztani.
És nem felendő, kell egy a dalszövegeknek.
Az előbbieket érdemes kapcsolni egymással, beágyazni, stb., a dalszövegeket meg hagyni, hadd legyen el magában, mivel annyira nincs rá igény, mint a képekre, videókra, hírekre, de időnként kell! És akkor jó ha megvan vhol. Elég nagy adatbázis jóideje a zeneszoveg.hu oldal.

Cikkek belinkelése
Ez egy utolsó kis apróság. Ma már szinte minden cikknél van LÁJK gomb. Használjuk. Nem kell gyűjteni a Rólatok írt cikkek linkjeit a honlapjaitokon, mint anno. Elég, ha lájkolsz egyet és már is kapcsolja a FB oldaladhoz vagy a zenekaréhoz.
Ápropó. Igen. Ha a zenekar nevében akarsz FB-on megosztani vmit kívülről, pl egy cikket, akkor előtte érdemes átkapcsolni Oldal módra. Fiók => Hasznád a Facebook-ot, mint Oldal => Váltás.
Mellesleg minden történésedet megosztod az érdeklődőkkel.

 

Összegzés
Ezekkel most azt sikerült elérnünk, hogy esélyekkel lépjünk be a ringbe. Nincsenek felesleges oldalak, információk, amiket nem néznek. Csak a legfontosabbak. Ezzel elkerülhető az a mára megváltozott gondolat, hogy az a tuti, ha mindenhol ott vagyunk és 500 tételes listánk van, hogy hol is jelenik meg a zenekarunk. A hallgatók nagyrésze már csak a fészbúkon él és nem is akar kimozdulni. Úgyhogy mindent ide összpontosítanak a különböző oldalak is. Már nem jó, ha van egy honlap bő tartalommal. Á á, nem kell. Sablon oldalra kell ezeket tenni, adatbázisba. Régebben jó volt kattintgatni, minél mélyebbre ástál a neten, annál izgibb volt. Viszont nem tudom érzitek-e, de kezd fájdalmas lenni ez a rohanás/változás. Pillanatonként jönnek az új infók, az olvasónak nincs ideje több oldalt nézegetni. Inkább lájkol és telenyomatja a Falát mindenféle kedvelt szolgáltató üzeneteivel. De az sem jó, mert akkor meg a barátai személyes hozzászólásai felett siklik el. HmHm. Dilemma. Egyelőre evickélünk, megpróbáljuk az összes infót feldolgozni. De azért az agy lassan azt fogja mondani, hogy pihenjünk egy picit. Nem kell a kedvenc zenekarom infója, majd megnézem, ha akarom. Nem kell a bolti akció, majd megnézem, ha oda akarok menni.
Megfigyeltük, hogy a FB Home oldalán nincsenek hirdetések? Viszont, ha Oldalt vagy mást nézel, akkor a jobb oldali sávban már megjelennek. Fent említett O. Károly nem vette észre, amíg nem mondtuk neki. És sztem ezzel sokan vannak így. Viszont az agy nem hülye, látja. És nagyon meg is jegyzi. Aztán majd egyszer jön a gondolkozás, hogy "de rohadt ismerős nekem az a logo vagy szlogen...de honnan?".
Ma olvastam, hogy debütált a Send gomb. A Like barinője. Még egy darabig leragadunk a fészbúknál, mi felhasználók, aztán majd jön más. Akkor majd az is meg lesz írva ITT, aZ × M blogon!;)

A héten picit körbejártuk a technikai oldalát a Sikernek, a köv héten elkezdődik egy pár részes sorozat, ami a zeneipar résztvevőit célozza, mint például a Közönség, a Hangosító, a Szervező és a többiek. Hogy milyen kapcsolatok jönnek ki ebből, ki mit szeretne, kinek mi az érdeke, közös nevezők, illetve a lépcsők odáig. Hogy hogy jön ez a marketinghez? Ezek az emberek, mind a Célközönségünk, akiknek el kell adnunk a "Termékünk".
Elkezdjük a hangosítóval, mert ő az egyetlen segítségünk a jó előadás érdekében. Hogy miért? Azt már csúsztassuk tényleg a köv hétre.
Ha minden jól megy, ki lesz egészítve egy interjúval, ami viszont nem a Blog szerves része, ezért csak a Facebook-on jelenik meg.
Május 4-én. Ha jól számolom. Szóval szerdán!

 

Címkék: marketing zene siker facebook

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://zenekarimarketing.blog.hu/api/trackback/id/tr102851561

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása