MI EZ?

a Zenekari × Marketing blog instant válaszokat keres azokra a problémákra, amelyek felmerülhetnek az Ötlet születésétől az Álmok eléréséig vezető úton

Honnan lesz a zenekarnak pénze?

Ák 2011.05.25. 23:24

 

Vágjunk  a közepébe. Újfent megeshet, hogy egyeseknek nem fogok tudni újat mondani, ahogy ezt már megtárgyaltuk egy korábbi cikkben. Ennek a blognak nem is ez a célja, inkább egy összefoglalást nyújtanék a lehetőségekről.
Pár hozzászólás alapján mostantól megpróbálok rövidebb cikkeket írni. Nézzük sikerül-e. Ahogy mindenhol, a pénzszerzésben a lehetőségeink végtelenek. A cél pedig szentesíti az eszközt.

 

Honnan lehet „bevétele” egy zenekarnak?
Például koncertgázsiból, támogatókból, szülőktől, ismerősöktől. Illetve vannak erre kihegyezett szervezetek (Artisjus) és pályázatok, esetleg adóvisszatérítések. Az Artisjus sokak szemében negatív vagy semleges élményként ugorhat be, bár nekem eddig elég jó tapasztalataim voltak vele. És ezt másoktól is hallottam. A pályázatok ideiglenes lehetőségek, de hála folyamatosan írnak ki újakat. Az adóvisszatérítés pedig akkor működik, ha adunk számlát pl vmelyik koncertünkről. Ezek persze ennyiben nem állnak meg.

Most átgondoltam, hogy megálljak-e itt és majd legközelebb részletezzem ezeket. Ahogy fentebb szó volt róla, törekszem a rövid bejegyzésekre, de így ez azért picit eltúlzott lenne. Úgyhogy maradjunk abban, hogy dióhéjban átfutjuk a lehetőségeket és következő cikkekben részletezem majd.

A koncertgázsi
Megegyezés alapján érhető el néhol több, néhol kevesebb. Költségvetésfüggő, ami előző cikkekben már elemzésre került. Jó megoldás lehet az „árba” beletervezni az alkudozást is, de szintén tapasztalat, hogy emiatt bukott már majdnem fesztiválfellépés. Óvatosan kell bánni vele pont a fentiek miatt. Talán lehet azt mondani általánosságban, hogy számunkra fontos koncerteknél egy racionális árat, kevésbé fontosakra pedig bővítettért érdemes küzdeni. Klub van bőven, ha 1-2 nem jön be emiatt, van még 10-12 helyette. Persze a nem Tankcsapda zenekaroknak nem szeretnek fizetni, de vannak már szépszámmal helyek, ahol adnak egy fix gázsit. Felmerülhet a kérdés, hogy és a póló/cd eladásokkal mi van. Semmi. Kisebb zenekaroknál, akik a gázsijukért küzdenek némileg pár ezressel segíthet a benzinpénzben. Ami azért jól jön anyagilag rosszul elsülő bulinál. De a mi célunk nem pár ezres szerzése, hanem sok-sok ezres szerzése, amiből turnék költségeit állhatjuk.

Támogatók
Soroljuk ide a szülőket és az ismerősöket is, na meg a külsős jótevőinket. Amikor alkalom van egy zenekar életében (lemezkiadás, klipp, pólónyomás, stb.), ésszerű megpróbálni megírni pár levelet mindenféle cégnek. Amit sztem elsőre kezdjünk a saját városunkban. Emeljük ki a kultúráért befektetett időnket, energiánkat és hogy ezt még díjazzák is a városunkban, alias a közönség elmegy a koncertünkre. Írjuk le mit miért csinálunk és mi a célunk vele. A levélolvasók (mint mindenki), szereti ha mindjárt a legelején megdicsérik. Ez megnyilvánulhat abban, hogy elmagyarázzuk, miért is őt választottuk. A nagyszámok törvénye fontos. 1-2-10 levéllel ritkán érhető el siker, de a kivétel erősíti a szabályt. Nekem a 100 feletti mennyiségek hoztak eredményt. Ismerős cégek megkérdezése alap! Az ilyen jellegű levelek fogalmazásáról majd akkor írnék, amikor részletezem ezt a pontot.

Artisjus
Szerzői jogvédő egyesület. Ki így, ki úgy gondol rá. Mindenképp kötelező magunkat bejelenteni, majd hangzóanyagnál műbejelenteni is. Ha számítunk vmi bevételre onnan. Az artisjus.hu-ról elérhetőek a nyomtatványok, a közös jogkezeléssel pedig megoldható, hogy szerzeményeinket ingyen regisztráltassuk a 800 Ft/szám helyett. Ha adóbevallásunkba beleírjuk a bevételeink, később váratlanul kellemes meglepetések érhetnek.

Pályázatok
Ráállíthatunk erre vkit, hogy nonstop figyelje a pályázatkiírásokat. Régebben erre ott volt a pankkk.hu, mára kevésbé. Azért a bizti kedvéért megnézem, hátha újraindult. Nem. Püff neki. Kicsit macerásabb és kevésbé zenekarokra irányuló ilyen oldalak a pafi.hu és a profipalyazatok.hu. Itt kutatni kell azért rendesen.

 

Tehát akkor elsőkörben megpróbáltam rövidíteni, legközelebb részletezem a fenti lehetőségeket.
Következő megjelenés június 1-én!
Várok Mindenkit Szeretettel a rövidebb cikkekkel!

 

4 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://zenekarimarketing.blog.hu/api/trackback/id/tr322933112

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nerám 2011.06.02. 19:02:48

Ha rövidítesz legalább linkelj kérlek, mert ennek így semmi értelme, de tényleg... Nem tudom melyik agyamputált találta ezt ki, csak gratulálni tudok neki.

Ák 2011.06.02. 19:35:57

Milyen linkkel szolgálhatok?

Nerám 2011.06.03. 19:50:20

Nézd, amióta ráakadtam a blogra megmutattam több haverzenekarnak is, és ilyesformán pedig mi sokkal inkább tanulni járnánk ide, mint szórakozni...
Jöhet bármi, Artisjus-statisztikák, mindenre vevők vagyunk; nekem az is elég lenne ha csak kifejtenéd bővebben, különös tekintettel a saját tapasztalataidra. A fanyalgókkal meg nem kell foglalkozni. Értsék meg, hogy nem ez a blog főprofilja, ha szórakozni akarnak olvassanak Subbát vagy Élet és Irodalmat. (:
Pl. érdekelne, hogy az adó-visszatérítést azt most hogy? Alapítsunk rá céget, esetleg egy meglévő tevékenységi körét bővítsük, vagy a személyes adóbevallásra gondoltál?

Ák 2011.06.05. 12:11:06

Jogos, nem is hagynám ki;)
Ha jól emlékszem az Artisjus a most következő hét témája.
süti beállítások módosítása